הגשת תלונת שווא במשטרה

תלונות שווא יכולות להיות קשות לניהול. חשוב לנקוט כמה צעדים כדי שתוכל לקבל שליטה על הדברים. רצוי לפנות לייעוץ משפטי בהקדם האפשרי. אם אכן המשטרה הגישה נגדך תלונה. כדאי להתייעץ עם עורך דין לפני נקיטת פעולות שעלולות להפליל אותך.

להלן רשימת טיפים חלקית לגבי הצעדים שתוכלו לנקוט בהם במידה והוגשה נגדכם תלונת שווא במשטרה:

1. דבר שכדאי לזכור אם תיעצרו ותובאו לחקירה במשטרה:

במהלך חקירה במשטרה, היו תמיד מנומסים לשוטרים, שכן כל דבר שאתם אומרים יכול לשמש נגדכם. במיוחד הימנעו מהתנצלויות כלשהן שעלולות להתפרש כהודאה באשמה.

2. בקשו תמיד את הזכות לדבר או להיפגש עם עורך דין לפני שתסכימו לענות על כל שאלה של החוקרים.

זכרו שחשוב שיהיה ייצוג משפטי מוקדם ככל האפשר. פעולה מוקדמת יכולה להפחית בהרבה את הסיכוי שתחוו בעיות כלשהן ווזה גם עוזר להפחית את רמות הלחץ במצב שבו מוגשת נגדכם תלונת שווא.

3. תעדו את כל מה שאתם יכולים בהקדם האפשרי. אספו צילומים ותמונות של האירוע, התאונות – כל פרט רלוונטי שתומך בגרסתכם.

4. אם המשטרה או צד שלישי אחר חוקר אתכם, החפות שלכם צריכה להיות בראש סדר העדיפויות שלכם. הם אולי ינסו לעזור לכם מתוך טוב לב, אבל נקודת המשען צריכה להיות מי שבאמת נמצא שם בשבילך, וזה אמור להיות עורך דין פלילי.

5. תפעלו בעצמכם – כאמור כדאי לאסוף ראיות, אבל גם למצוא עדים, לאסוף הודעות טקסט ומיילים שיכולים להרחיק אתכם מהסתבכות עם רשויות החוק.

6. הגעה למשטרה לחקירה עלולה להיות ממש מלחיצה וזה עלול לגרום לפחד מובן. עם זאת, אבל חשוב לזכור שלחץ לא תורם להצלחה שלכם וגם לא מציג אתכם באור חיובי במיוחד, ולמעשה זה יכול להשפיע עליכם לרעה, אז קחו נשימות עמוקות ושתו מים ככל שנדרש לכם כדי להירגע.

7. דבקו בגרסה שלכם, אל תוותרו או תתייאשו.

8. יש מקרים שבהם כדאי להגיש תלונה שאינה בתגובה לתלונה של הצד השני. אם מסיבה מצערת כלשהי, נפלתם קורבן לתלונת שווא, מומלץ להגיש תלונה נגדית. אך יש להדגיש כי בכל מקרה אין להגיש תלונה סתמית, ובוודאי שאין להגיש תלונה נגדית "שקרית" רק לצורכי לחץ.

אך לדוגמא, במקרים שבהם התלונה שהוגשה היא שקרית מן היסוד, ויש לכם גם דרך מובהקת להוכיח זאת – אם מידע כוזב שותף והוקלט או נשלח בסרטון, אולי כדאי להגיש תלונה. במקרה זה, מי שמשקר צפוי לעונש של 3 שנות מאסר.

9. הפקת לקח – תמיד כדאי להקפיד לרשום כל מידע חשוב ברגע שהזמן מאפשר זאת. המלצה זו, היא המלצה עתידית. אם מישהו הציג מצג שווא או שיקר לגבי תלונה שהגיש נגדך, כעת הוא צפוי לדבר על כך עם סביבתו.

לדוגמה, אם התלונה הוגשה על ידי אשתך לשעבר או קרוב משפחה שאתה מתקשר איתו, ודא שאתה מתעד פגישות עם אותו גורם בהמשך ואפשר גם להתעמת איתו לצורך הקלטה כזאת.

מומלץ לקחת איתך את הטלפון או מכשיר הקלטה אחר למקרה שתצטרך להוכיח את הסיפור שלך בהמשך. או זה, או לוודא שיש מישהו אמין בסביבה שתוכל לבקש ממנו להקליט.

10. לאחר שמישהו הגיש נגדך תלונת שווא, כדאי לשקול הגשת תביעת לשון הרע. בשלב זה מן הסתם במשטרה כבר סגרו את התלונה אך כעת הגיע הזמן להגיש תביעה. להתלוננות במשטרה יכולות להיות השלכות חמורות. לא מדובר רק על עוגמת נפש ובזבוז זמן יקר לטובת אותה חקירה במשטרה שאליה זומנתם. גם אם התלונה תבוטל, יש תמיד סיכוי שהאמינות והמעמד שלכם מול אנשים מסוימים ייפגעו.

ניתן לתבוע את מי שאחראי להגשת תלונת השווא נגדכם. תלונת שווא הוכרה כעילה לתביעת "לשון הרע". לשם נקיטת הליכים משפטיים, ניתן להגיש תביעה עד מקסימום של 50,000 ₪ ללא צורך בהוכחת נזק. אם הסכסוך גרם לנזק כספי, אין גבול למה שתוכלו לתבוע, אבל תצטרכו להוכיח שדבר כזה , כלומר הנזק, באמת נבע מעצם הפעולה של הגשת התלונה. במילים אחרות, אל תחששו להגיש תביעה במצב של תלונת שווא שפוגעת בשימכם הטוב.