מה אתם צריכים לדעת על הפרעת קשב וריכוז

 מהי הפרעת קשב וריכוז (ADHD) וכיצד היא משפיעה על אנשים?

הפרעת קשב והיפראקטיביות היא הפרעה הפוגעת באנשים בכל הגילאים ויכולה להקשות על מיקוד, לשבת בשקט ולשים לב.

הפרעת קשב וריכוז (ADHD) היא הפרעת בריאות הנפש הפוגעת באנשים בכל הגילאים בדרגות שונות. הוא מאופיין בשלושה סוגים שונים של סימפטומים: חוסר תשומת לב, היפראקטיביות ואימפולסיביות. תסמינים אלה נראים בדרך כלל עד שהילד מגיע לגיל בית הספר.

הפרעת קשב והיפראקטיביות היא מצב נפשי המתאפיין בחוסר יכולת להתמקד בדבר אחד ובחוסר יכולת לשלוט בדחפים.

מצב זה קשור בדרך כלל לילדים, אך הוא יכול להשפיע גם על מבוגרים. זה משפיע על כ-5% מהילדים ו-3% מהמבוגרים בארצות הברית.

ישנם שלושה סוגים של הפרעות קשב וריכוז: בעיקר סוג לא קשוב, בעיקר סוג היפראקטיבי-אימפולסיבי וסוג משולב. שני הסוגים הראשונים שכיחים יותר בקרב ילדים ואילו הסוג השלישי נפוץ יותר בקרב מבוגרים.

כיצד הפרעת קשב וריכוז משפיעה על מערכת הטייס האוטומטי של המוח

ADHD הוא מצב המשפיע על מערכת הטייס האוטומטי של המוח. מערכת הטייס האוטומטי היא החלק במוח ששולט בקשב, בהתנהגות ובאופן שבו אנו מגיבים לדברים.

מערכת הטייס האוטומטי מורכבת משלושה חלקים:

1. הגרעינים הבסיסיים, המווסתים את הקשב והשליטה בתנועה

2. המוח הקטן, המתאם את תנועות השרירים

3. הקורטקס הפרה-פרונטלי, המסייע לאנשים לקבל החלטות ולשלוט בדחפים שלהם

הפרעת קשב וריכוז גורמת לבעיות בכל שלושת החלקים של מערכת הטייס האוטומטי: רמות הקשב גבוהות מדי או נמוכות מדי; רמות האימפולסיביות גבוהות מדי או נמוכות מדי; והתיאום בין חלקים שונים במוח נפגע.

מערכת הטייס האוטומטי של המוח היא קבוצה של מעגלים עצביים שאחראים על שליטה אוטומטית בקשב ובהתנהגות שלנו. נמצא שאנשים עם ADHD מתקשים להפעיל את מערכת הטייס האוטומטי של המוח, מה שאומר שהם צריכים להתאמץ יותר מאחרים כדי לשלוט בקשב ובהתנהגות שלהם.

פונקציות הניהול הן מכלול התהליכים הנפשיים המאפשרים לנו להגיב בצורה אדפטיבית לאירועים ולמצבים בסביבתנו. שלושת המרכיבים העיקריים של תפקודי הניהול הם: (1) תכנון וקבלת החלטות, (2) עיכוב תגובה ו- (3) ויסות רגשות. שלושת המרכיבים הללו פועלים יחד מאפשרים לנו לקבל החלטות מהירות לגבי האופן שבו אנו רוצים להגיב לאירועים או מצבים מסוימים.

adhd

הכרה על ידי ביטוח לאומי

במידה ואתם סובלים מהפרעת קשב וריכוז, דעו לכם שעבור ביטוח לאומי הפרעת קשב וריכוז מוכרת כנכות המאפשרת אחוזי נכות ואף שיקום תעסקתי בעת הצורך. אחוז ומשמעות ההפרעה על החיים שלכם בפן התעסוקתי יקבעו בידי מאבחן שייתיחס למשך ורמת ההפרעה, וכיצד היא השפיע על המאובחן לאורך חייו. וזאת על מנת לתת לו הקלות בלימודים, או מלגות מיוחדות.

אפשרויות טיפול בהפרעות קשב וריכוז

ADHD היא הפרעה שיכולה להשפיע על אנשים בכל הגילאים. הוא מאופיין בבעיות תשומת לב, היפראקטיביות ואימפולסיביות.

קיימות אפשרויות טיפול שונות עבור ADHD. טיפולים אלו הם לרוב טיפולים התנהגותיים, תרופות ושינויים באורח החיים. הטיפול הנפוץ ביותר בהפרעות קשב וריכוז הוא טיפול תרופתי לבד או בשילוב עם טיפול או שינויים באורח החיים. תרופות המשמשות לטיפול ב-ADHD כוללות חומרים ממריצים, לא ממריצים ואגוניסטים אלפא.

ניתן לטפל בסימפטומים של הפרעת קשב וריכוז באמצעות טיפול התנהגותי, כמו גם תרופות או שילוב של שני הטיפולים. טיפול התנהגותי כולל טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) ואימון מיומנויות חברתיות (SST). CBT עוזר לאנשים ללמוד כיצד לשלוט במחשבות ובהתנהגות שלהם על ידי לימוד מיומנויות שהם צריכים כדי לנהל את הסימפטומים שלהם. SST מלמד ילדים כיצד לקיים אינטראקציה

קיימות מגוון אפשרויות טיפול בהפרעות קשב וריכוז. עם זאת, חשוב לדעת שלא כל הטיפולים עובדים אותו הדבר עבור כל אדם.

אפשרות הטיפול הנפוצה ביותר למבוגרים עם ADHD היא טיפול תרופתי. עם זאת, ישנן אפשרויות אחרות כמו טיפול קוגניטיבי התנהגותי ואימון מיינדפולנס.

עבור ילדים עם ADHD, אפשרות הטיפול הנפוצה ביותר היא גם טיפול תרופתי. ישנן גם אפשרויות אחרות כמו תוכניות לשינוי התנהגות וריפוי בעיסוק

הרשמה לטיפול וניהול המצב על בסיס יומי – אסטרטגיות התמודדות ומשאבים זמינים

אם אתם מתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז, חשוב לדעת מהו המצב וכיצד לטפל בו. הפרעת קשב וריכוז היא מצב בריאותי נפשי המשפיע בעיקר על ילדים או מבוגרים. זה יכול להקשות על חיי היומיום שכן אנשים עם ADHD מתקשים לשים לב, לשלוט בדחפים שלהם ולהיצמד למשימות.